Kjør med ved logo svart bakgrunn

Dette er en Facebook-kampanje som har kontinuerlig kommunikasjon med ungdommene i kjørekulturen via filmer og aktuelle temaer. «Kjør me ved» er et kommunalt folkehelsearbeid som er utformet som en holdningsendringskampanje, der ønsket er å hindre nye dødsfall og skader i trafikken. Kort sagt er det ungdommen i kjørekulturen som har gitt sin stemme og sin historie for å sette fokus på kjørekulturen lokalt. Ungdommene har ikke ønsket å fremstå som perfekte sjåfører. De ønsker å være en stemme i kjørekulturen basert på egne erfaringer, både gode og vonde. Ungdommene ville bidra i «Kjør me ved» kampanjen med å fortelle sine historier, og dele sine tanker. Dette for å få lokal oppmerksomhet, og skape størst mulig nærhet til innholdet i kampanjen. For å skape mest mulig engasjement var det viktig å fremstille den lokale kjørekulturen som mest mulig ekte, og uten filter. Kulturen skaper mye glede og fellesskap men tar også liv, og fører til skader og død blant unge mennesker. Filmene skal bidra til å skape mer dialog og refleksjon om kjørekulturen.

Kvinesdal kommune har utviklet kampanjen basert på dialogiske prinsipper og nettverksmøter med ungdom fra kjørekulturen. En styringsgruppe samt ulike fagprofesjoner har ledet arbeidet og forankret dette som et fellesskapene kommunalt prosjekt. Mer bevissthet og dialog mellom ungdommer har vært ett mål med arbeidet, samt hele befolkningen og resten av ungdommene i kommunen.

Dialog som verktøy er aktuelt når man står overfor komplekse problemer som trafikksikkerhetsarbeid. Det rasjonelle skaper vi sammen, og det gjør vi gjennom dialog, hvor de beste argumentene kan prøve seg mot hverandre i samtaler. Ordet blir så til handling, ord gjør noe med oss, og dem som hører dem. Ord skaper forandring. Ord kan skape økt sikkerhet. Ord kan endre atferd.

KJØR ME VED

Hopp rett ned til innholdet